Til tross for den tilsynelatende allestedsnærværende av McDonald’s Golden Arches og Starbucks’ tvillinghale havfrue, har sandwichkjeden Subway faktisk flest steder av enhver restaurant over hele verden. I 2017 hadde Subway 43 912 butikker rundt om i verden, og slo andreplassen McDonald’s med 37 241 og tredjeplassen Starbucks på 27 339 lokasjoner.
Dette tallet motsier imidlertid den økonomiske virkeligheten: mens McDonald’s og Starbucks stort sett har økt salget sitt hvert år de siste fem årene, har Subway-salget falt siden 2014, og fottrafikken har gått ned med 7,6 prosent de siste 12 månedene, ifølge næringsmiddelindustriens markedsundersøkelsesfirma Technomic. Kort tid etter at denne nedgangen begynte, begynte Subway å stenge butikker. Mer enn 350 ble lukket i 2016; mer enn 800 i 2017; og ytterligere 500 i 2018.
Bransjeanalytikere peker på noen årsaker til dette, men spesielt mangel på innovasjon. Mens McDonald’s og Starbucks kontinuerlig skaper nye produkter og butikkdesign for å utvikle seg sammen med endrede forbrukerpreferanser, henger Subway etter. I fjor sommer annonserte smørbrødbutikken sin første store redesign, Fresh Forward, på nesten 20 år.
Nylig gikk administrerende direktør Suzanne Greco, yngre søster til Subway-grunnlegger Fred DeLuca, av med pensjon. Mens selskapet leter etter sin første administrerende direktør som ikke er DeLuca-familiemedlem siden grunnleggelsen i 1965, lurer mange på om denne endringen kan snu utviklingen for verdens mest produktive restaurantkjede. Trevor Haynes, som ledet kjedens forretningsutvikling, fungerer som administrerende direktør på midlertidig basis.
Til tross for den tilsynelatende allestedsnærværende av McDonald’s Golden Arches og Starbucks’ tvillinghale havfrue, har sandwichkjeden Subway faktisk flest steder av enhver restaurant over hele verden. I 2017 hadde Subway 43 912 butikker rundt om i verden, og slo andreplassen McDonald’s med 37 241 og tredjeplassen Starbucks på 27 339 lokasjoner.
Dette tallet motsier imidlertid den økonomiske virkeligheten: mens McDonald’s og Starbucks stort sett har økt salget sitt hvert år de siste fem årene, har Subway-salget falt siden 2014, og fottrafikken har gått ned med 7,6 prosent de siste 12 månedene, ifølge næringsmiddelindustriens markedsundersøkelsesfirma Technomic. Kort tid etter at denne nedgangen begynte, begynte Subway å stenge butikker. Mer enn 350 ble lukket i 2016; mer enn 800 i 2017; og ytterligere 500 i 2018.
Bransjeanalytikere peker på noen årsaker til dette, men spesielt mangel på innovasjon. Mens McDonald’s og Starbucks kontinuerlig skaper nye produkter og butikkdesign for å utvikle seg sammen med endrede forbrukerpreferanser, henger Subway etter. I fjor sommer annonserte smørbrødbutikken sin første store redesign, Fresh Forward, på nesten 20 år.
Nylig gikk administrerende direktør Suzanne Greco, yngre søster til Subway-grunnlegger Fred DeLuca, av med pensjon. Mens selskapet leter etter sin første administrerende direktør som ikke er DeLuca-familiemedlem siden grunnleggelsen i 1965, lurer mange på om denne endringen kan snu utviklingen for verdens mest produktive restaurantkjede. Trevor Haynes, som ledet kjedens forretningsutvikling, fungerer som administrerende direktør på midlertidig basis.